Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Assistance sociale --- Bejaarden --- Maatschappelijk werk --- Personnes âgées --- 460.4 --- groepswerk --- methodisch werken --- residentiële hulp --- video --- Beroep en opleiding --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods
Choose an application
De termen 'oplossingsgericht werken' of 'hulpverlenen' kunnen verwarrend overkomen, alsof de professionals de oplossing voor het probleem van de cliënt in huis hebben. Integendeel, de cliënten zijn zelf voor hun eigen ervaringen, problemen en perspectieven verantwoordelijk. Hulp- en dienstverleners zijn wel deskundig in het begeleiden van dit proces. Deze visie bepaalt steeds meer het maatschappelijk werk en de sociale dienstverlening, het welzijnswerk, de geestelijke gezondheidszorg, het onderwijs en het bedrijfsleven. Oplossingsgerichte hulp- en dienstverlening is een overzichtelijke, praktische, vraaggerichte manier van werken, waarbij de relatie tussen cliënt en werker weer centraal staat. Het boek geeft ook de theoretische verdieping tot één methodisch geheel weer: Cirkels van empowerment.
Maatschappelijk werk ; methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke hulpverlening --- empowerment --- psychosociale hulpverlening --- Social welfare methods --- #KVHB:Hulpverlening --- 321.1 --- 460.4 --- 364.044 --- Methodiek --- Oplossingsgericht werken --- Empowerment --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Beroep en opleiding --- 361.1 --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Methodologie --- Nederland --- Vraaggestuurd werken --- Relatie cliënt --- Cliënt --- Zelfwerkzaamheid --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Education --- Enfants --- Kinderen --- Opvoeding --- 433 --- 460.4 --- 460.7 --- 468 --- geestelijke gezondheidszorg --- gezin --- gezinsvervangende tehuizen --- groepsopvoeders --- kinderpsychiatrie --- opvoeder --- orthopedagogiek --- ouder-kind relatie --- ouderbegeleiding --- ouders --- pedagogiek --- residentiële jeugdzorg --- Opvoeding in de praktijk --- Beroep en opleiding --- Hulpverlenende instanties --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- ouderschap --- interactie --- residentiële hulp --- Orthopedagogics --- adolescenten --- groepsbegeleiding --- kinderen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality
Choose an application
Educational sciences --- pedagogiek --- opvoeding --- Teacher education. Teacher's profession --- Beroepen --- Education --- Enseignement --- Onderwijs --- Opvoeding --- Professions --- Teachers --- Teaching --- #KVHB:Pedagogie --- 432 --- 460.4 --- instellingen jeugdzorg --- jeugdzorg --- leerlingenbegeleiding --- socialisatie --- 430 --- Pedagogiek --- 37.08 --- Pedagogie --- Leraren: professionalisering --- lerarenopleiding --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Faculty (Education) --- Instructors --- School teachers --- Schoolteachers --- School employees --- Educators --- Theorethische opvoedkunde --- Beroep en opleiding --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Teaching. --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
#gsdbP --- Stress 331.442 --- Verpleegkunde 616-083 --- 460.4 --- burn-out --- gehandicapten --- hulpverlening --- methodisch werken --- stress --- 610.15 ) Burnout --- 159.944 --- Burnout --- Hulpverlening --- Organisatie --- Preventie --- Stress --- Beroep en opleiding --- Burn-out --- hulpverleners --- hulpverleners. --- Hulpverleners. --- arbeidsbelasting --- Burn-out ; hulpverleners --- burnout --- #KVHB:Burnout --- 331.44 --- 613.7 --- Hulpverlening : burnout --- welzijnswerkers --- humanisering van de arbeid --- management in de welzijnsinstelling --- 364.4 --- werkstress --- #SBIB:316.8H30 --- #A9401A --- #KVHB:Stress --- #KVHB:Hulpverlening --- 604.6 --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- 361.05 --- 658.31 --- 361.03 --- 331.02 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Psychiatry --- Social psychology --- Sociology of social care
Choose an application
De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
In psychotherapie en hulpverlening heerst veel verwarring over wat geboden en verboden is. Dit boek wil tegemoet komen aan vragen van cliënten en therapeuten over hun rechten en plichten. Het vertrekt vanuit de essentiële basishoudingen voor goede hulpverlening: respect, integriteit, verantwoordelijkheid en deskundigheid. Deze principes worden verder geconcretiseerd in gedragsregels die de inhoud vormen van de beroepscodes in de sector van psychologische begeleiding. Sommige gedragsregels voor hulpverleners krijgen een juridische ondersteuning vanuit de bestaande wetgeving. De achterliggende waarden die bepalend zijn voor het denken over ethisch handelen, worden hierbij telkens kritisch doorgelicht. Moeilijke materie zoals informatieplicht, beroepsgeheim, zelfbeschikkingsrecht of gevoelige kwesties zoals omgaan met seksueel misbruik, belangenvermengingen, en andere schadelijke praktijken worden uitvoerig behandeld in dit boek. Het geeft een beeld van wat men van een competente hulpverlener mag verwachten, wat mogelijke beroepsrisico¿s zijn, en hoe men kan reageren bij fouten. Talrijke voorbeelden uit diverse contexten van hulpverlening en psychotherapie, zowel bij kinderen als volwassenen, met minder of meer oordeelsvermogen, uit Vlaanderen én Nederland, illustreren de abstracte gedragsregels op levendige wijze. Hulpverleners staan vaak voor dilemma¿s waarbij elk handelen schadelijke gevolgen heeft en niets doen ook problematisch is. Dit boek wil vooral inspireren om genuanceerd te oordelen en af te wegen wat de best mogelijke handelswijze kan zijn in complexe situaties waar eenvoudige richtlijnen vaak ontoereikend zijn. Deze gids is geschreven voor erg diverse opleidingen en beroepsgroepen als psychotherapeuten, psychiaters, psychologen, seksuologen, orthopedagogen, maatschappelijk werkers, verpleegkundigen, en vele anderen werkzaam in zorginstellingen. Voor een ruimer, meer algemeen doelpubliek wil dit boek ook duidelijk maken wat kwaliteitsvolle en betrouwbare psychotherapie en hulpverlening kan zijn.
Psychotherapie ethiek --- Medische ethiek --- 615.851 --- 174.2 --- Academic collection --- 460.4 --- 603.1 --- beroepsethiek --- deskundigheid --- ethiek --- hulpverlening --- integriteit --- medische ethiek --- psychotherapie --- respect --- verantwoordelijkheid --- waarden --- Psychotherapy. Psychoanalysis as therapy --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroep en opleiding --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsethiek --- Ethique professionnelle --- #SBIB:316.334.3M52 --- behandelingstoestemming --- cliënt-hulpverlener-relatie --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- informatieplicht --- ongewenste intimiteiten --- psychotherapie (psychische therapie) --- waardenbeleving --- zelfbeschikking --- Psychotherapie: ethiek --- maatschappelijk werkers, beroepsethiek --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- beroepskunde --- beroepskunde. --- beroepsethiek. --- ethiek. --- Beroepskunde. --- Beroepsethiek. --- Psychiatry --- Professional ethics. Deontology --- deontologie --- #PBIB:2005.2 --- #PBIB:gift 2005 --- #SBIB:316.8H30 --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- beroepsgeheim --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- klachtenbehandeling (fona, Fouten Ongevallen en Near Accidents) --- beroepsuitoefening --- geestelijke gezondheidszorg --- gezondheidszorg --- patiëntenrecht --- welzijnswerk --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 172 --- 361.3 --- 615.8 --- 361.05 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Hulpverlening --- Klinische psychologie --- Medische ethiek. --- Orthopedagogiek --- Psychotherapie --- Psychotherapie. --- Handboeken en inleidingen. --- Ethiek. --- Psychotherapie ; ethiek --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|